Vanliga frågor

SVAR PÅ VANLIGA FRÅGOR

Fel adress är tryckt på mina betalorder. Vad ska jag göra?
Adressändringen gör du hos din bank. Om Privatgirot vill meddela dig något skickas brevet till den adress som finns på din betalorder.

Jag har glömt att skriva under min betalorder.
Du kommer att få ett brev från Privatgirot där det finns ett telefonnummer och en säkerhetskod som du kan använda i vår talsvarstjänst för att verkställa betalningsuppdraget. Detaljerade instruktioner finns i brevet.
Om du behöver hjälp med detta, kontakta Privatgirots Kundservice och ange säkerhetskoden som står i brevet.
Kundservice nås på tel 08-725 78 20 (vardagar 8.30-17.00) eller kundservice@privatgirot.se

Hur beställer jag nya betalordrar?
De flesta banker bifogar en beställningsblankett i slutet av betalorderhäftet. Andra banker har en rutin med automatisk uppföljning och utskick. Kontakta din bank om du är osäker på vad som gäller för din bank.

Hur lång är leveranstiden för nya betalordrar?
Normal leveranstid är två till tre veckor. Frågor om beställningen besvaras av din bank.

Kan jag skicka in ett uppdrag långt i förväg?
I vissa fall kan uppdrag skickas in i förväg. Fråga din bank om du har tjänsten betalningsbevakning.

Jag har tjänsten betalningsbevakning. Hur fungerar det?
Om du har tjänsten betalningsbevakning, fyller du på betalordern i det datum du vill att mottagaren ska få pengarna. Privatgirot drar pengarna från ditt konto bankdagen före bevakningsdagen. Tänk på att Privatgirot endast kan överföra pengar på bankdagar. Bevakningsdatumet kan fyllas i max tolv månader framåt i tiden. Ett uppdrag med senare bevakningsdatum returneras.

Vad ska jag göra med betalorderns kopia?
Skicka endast betalorderns original till Privatgirot. Behåll kopian.

Har uppdraget kommit fram till Privatgirot?
Kontrollera om pengarna dragits från ditt bankkonto några bankdagar efter att du skickat in uppdraget.

När ska man ringa Privatgirot om pengarna inte dragits?
Avvakta några dagar och gör en saldokontroll av ditt konto exempelvis genom ett kontoutdrag i bankomaten. Om pengarna inte har dragits, kontakta Privatgirots kundservice för att se om uppdraget kommit fram.

Jag saknar förtryckta kuvert.
Nya kuvert skickas automatiskt i samband med att du beställer nya betalorder. Behöver du endast kuvert, kontakta ditt bankkontor. Vill du skicka in ett uppdrag genast, kan ett vanligt kuvert frankeras och skickas till: Exela AB, Privatgiro, FE 101, 107 77 Stockholm.

Hur gör jag för att stoppa ett betalningsuppdrag?
För att stoppa ett betalningsuppdrag kontaktar du din bank eller Privatgirots kundservice.

Kan jag skicka ett utbetalningskort till Privatgirot?
Nej. Kontakta din bank om du vill veta hur du bäst löser in utbetalningskortet.

Kan jag betala till utlandet?
Nej. Privatgirot kan endast utföra betalningar till svenska konton i svenska kronor. Om du vill göra en betalning till utlandet, kontakta din bank.

Annons